De ideale dosis zonlicht: zo vang je ‘m!

Urenlang bakken in de zon is niet gezond, maar uit de zon blijven lijkt pas echt slecht voor je gezondheid te zijn. Net als voor zoveel andere dingen, geldt ook voor zonlicht dat je een goede balans moet vinden om optimaal van de gezondheidsvoordelen te kunnen profiteren.

De ideale dosis zonlicht is persoonsgebonden: het is de hoeveelheid zonlicht die het meest geschikt is voor jouw specifieke huidtype gekeken naar het beschikbare niveau aan zonlicht.

De effectiviteit van de huid om vitamine D aan te maken wordt namelijk bepaald door het aantal UVB-fotonen die in staat zijn de huid te penetreren. Dit aantal is afhankelijk van:

  • je huidskleur (hoe donkerder de huid, des te lager de penetratie);
  • je leeftijd (hoe ouder je wordt, des te minder je huid in staat is om vitamine D uit zonlicht te produceren);
  • de hoeveelheid aan de zon blootgestelde huid;
  • het gebruik van zonnebrandcrème;
  • de hoeveelheid lichaamsvet (meer lichaamsvet leidt tot een lagere penetratie), en
  • de beschikbare hoeveelheid zonnestraling, wat weer afhankelijk is van de breedtegraad, het jaargetijde, de dikte van de ozonlaag, het tijdstip van de dag en de weersomstandigheden (Mead, 2008).

In Nederland is de zonnestraling uitsluitend van maart tot november sterk genoeg om de huid aan te zetten tot vitamine D-productie (Gezondheidsraad, 2012).

zonlicht vangen gezondheidDe SunSafe-regels zoals weergegeven in het rapport Sunlight, Vitamin D and Health, bieden naar mijn mening een uitstekende leidraad om de voor jou ideale dosis zonlicht te kunnen bemachtigen!

De regels voor veilig zonnebaden zijn:

  1. Neem een zonnebad zónder te verbranden, bij voorkeur iedere dag als dat lukt.
  2. Rond het middaguur is een goed tijdstip voor een zonnebad (in Groot-Brittanië en ook Nederland).
  3. Begin met een zonnebad van 2 à 3 minuten per kant van je gezicht/lichaam; bouw dit per dag geleidelijk op.
  4. Gebruik geen zonnebrandcrème als je je zonnebad neemt.
  5. Als je je heet of oncomfortabel begint te voelen, stel dan een ander deel van je lichaam bloot, bedek jezelf, zoek de schaduw op of smeer je in met een zonnebrandcrème.
  6. Wanneer je op plaatsen bent (bijvoorbeeld in het buitenland) waar de zon sterker is, stel jezelf dan korter bloot aan de zon tot je een goed idee hebt hoeveel zon je huid aankan zonder te verbranden.

Bronnenlijst

Gezondheidsraad (2012). Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D. Den Haag: Gezondheidsraad, 2012; publicatienr. 2012/15.

Mead, M. N. (2008). Benefits of sunlight – A bright spot for human health. Environmental health perspectives, 116(4), A160.

Deel dit via:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Schoonheid en Gezondheid Getagd met , ,

Review mijn reviews

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*