De wetenschap achter mooie wenkbrauwen

Vaak wordt onderschat hoe belangrijk de wenkbrauwen zijn voor je uitstraling en schoonheid. Make-upartiesten beseffen dit echter en maken hier optimaal gebruik van.

Make-upartieste Robyn Cosio heeft zelfs een heel boek geschreven over de schoonheid van de wenkbrauw. Op de achterkant van het boek staat de volgende, zeer treffende quote:

The eyebrow. No other facial feature is as easily changed — and none can make such a dramatic difference in your total look.”

In dit artikel kun je lezen wat de invloed is van je wenkbrauwen op je schoonheid en uitstraling, en hoe je jouw wenkbrauwen zo kunt modelleren om het mooiste effect te bereiken!

Mooie wenkbrauwen

De wenkbrauwen als teken van jeugdigheid en seksuele dimorfie
Wenkbrauwen zijn heel gezichtsbepalend, en spelen hierdoor een belangrijke rol in de herkenning van gezichten (Sadrô et al., 2003). En meer in het bijzonder: bij de herkenning van de sekse (Bruce et al., 1993).

In tegenstelling tot mannelijke wenkbrauwen, zijn vrouwelijke wenkbrauwen iets hoger geplaatst, minder ‘uitpuilend’ en bevatten een meer gewelfde wenkbrauwcurve (Vuyk & Lohuis, 2003). Anders dan wat vroeger gedacht werd, verzakken onze wenkbrauwen niet naarmate wij ouder worden, maar gaan ze juist iets hoger staan (Matros et al., 2009). Dit geldt met name voor de mediale zijde van de wenkbrauw (het gedeelte aan de kant van de binnenste ooghoek), waardoor de wenkbrauwvorm veranderd en de wenkbrauwcurve afneemt (DeLyzer & Yazdani, 2013). Naast sekse en leeftijd, zijn de vorm en stand van de wenkbrauwen ook deels afhankelijk van de etnische afkomst (Kunjur et al., 2006; Price et al., 2009).

Omdat de locatie en vorm van wenkbrauwen verschillen tussen mannen en vrouwen (waardoor wenkbrauwen een teken van seksuele dimorfie zijn) en afhankelijk zijn van de leeftijd, spelen wenkbrauwen een belangrijke rol in de schoonheid van een gezicht. Er bestaan ontzettend veel verschillende wenkbrauwvormen. Het plaatje hieronder geeft je hier wellicht een beter idee van.

Wenkbrauwvormen
De invloed van de wenkbrauwen op onze uitstraling
Naast de rol die wenkbrauwen spelen in de herkenning van (de sekse van) gezichten, zijn zij ook heel bepalend bij onze emotionele expressie en non-verbale communicatie (Ekman., 1979). Hierdoor zijn wenkbrauwen cruciaal voor de uitstraling van een gezicht: een v-vormige wenkbrauw geeft het gezicht een boze blik, als het mediale gedeelte van de wenkbrauw te laag is geeft dit een trieste indruk, en als de wenkbrauwen te hoog staan kijkt men continu verrast (Lundqvist et al., 1999; Tipples et al., 2002).

Chirurgische normen voor de ideale wenkbrauw
De vraag naar wenkbrauwrepositie en –reconstructie heeft automatisch geleidt tot de vraag hoe de ideale wenkbrauw er precies uit hoort te zien. Een eerste beschrijving hiervoor werd in 1974 gegeven door Westmore, die als ideaal vrouwelijke wenkbrauw een wenkbrauw beschreef die boogvormig is, waarbij de piek van de curve aan de buitenrand van de iris ligt en de wenkbrauw verder loopt op dit niveau of lichtjes naar beneden buigt (zie afbeelding hieronder).

Westmore's ideale vrouwelijke wenkbrauwSindsdien zijn er door verschillende onderzoekers diverse ‘standaarden’ bedacht waar de ideale wenkbrauw aan zou moeten voldoen. Hierbij zijn maten opgesteld voor allerlei gezichtsverhoudingen, zoals de situering van de wenkbrauwcurve ten opzichte van de iris, de afstand tussen de ogen, de afstand van het bovenste ooglid tot de onderkant van de wenkbrauw, en de afstand van de bovenkant van de wenkbrauw tot de haargrens van het voorhoofd. Veelal waren deze beschrijvingen in conflict met elkaar en vooralsnog is nog steeds geen consensus bereikt (Roth & Metzinger, 2003; Lam et al., 2013). Ook komt wat plastische chirurgen als esthetisch mooi beschouwen niet per se overeen met wat door de patiënt mooi wordt gevonden: patiënten geven over het algemeen de voorkeur aan een meer natuurlijke uitstraling van de wenkbrauwen (Schreiber et al., 2005).

Niet zo vreemd dus dat wenkbrauwrepositie en –reconstructie lang niet altijd het door de patiënt gewenste resultaat oplevert (Matros et al., 2009).

De ideale wenkbrauw moet worden gezocht in de juiste context
De belangrijkste conclusie die inmiddels getrokken kan worden, is dat het bij de schoonheid van de wenkbrauwen niet alleen maar gaat om de hoogte, vorm, en kleur van de wenkbrauwen op zichzelf.

Ten eerste zijn voorkeuren omtrent wenkbrauwen tijds- en cultuurgebonden: wat beschouwd wordt als mooie wenkbrauwen is onderhevig aan de heersende mode (Griffin & Kim, 2013). Waarschijnlijk is dit ook de reden dat vrouwen van verschillende leeftijden een voorkeur hebben voor verschillende wenkbrauwen (Feser et al., 2007).

Ten tweede begint het besef te groeien dat wat mooie wenkbrauwen zijn, deels afhankelijk is van hoe de rest van het gezicht eruit ziet, met name de gelaatsvorm en natuurlijke vorm van de wenkbrauw (Alex, 2004; Baker et al., 2007; Fitzgerald, 2013). Bij schoonheid draait alles immers om de juiste verhoudingen en balans! Persoonlijk denk ik dat dit de voornaamste reden is dat er geen één ideale wenkbrauw is: deze kan niet goed op schoonheid worden beoordeeld uit de context van het gezicht.

Er is wel een ideale gezichtsvorm: hoe ovaler het gezicht, des te mooier het over het algemeen wordt gevonden (Wong et al., 2008). Make-upartiesten modelleren de wenkbrauwen op zo’n manier, dat aan het gezicht zoveel mogelijk de illusie van een ovale vorm gegeven wordt (Alex, 2004; Baker et al., 2007). Hieronder dus een aantal wenkbrauwtips voor verschillende gezichtsvormen! Weet je niet goed wat je gezichtsvorm is, klik dan hier om dit te achterhalen.

Wenkbrauwvorm per gezichtsvormDe ideale wenkbrauw voor het langwerpige gezicht
Platte horizontale wenkbrauwen in een langwerpig gezicht geven de illusie van meer volheid.

De ideale wenkbrauw voor een vierkant gezicht
Het accentueren van de wenkbrauwcurve zorgt voor meer evenwicht met de sterke kaaklijn en verzacht de hoekigheid van een gezicht.

De ideale wenkbrauw voor een rond gezicht
Hoge gebogen en korte wenkbrauwen laten een rond gezicht langer en dus meer ovaler lijken.

De ideale wenkbrauw voor het hartvormige gezicht
Een afgeronde vorm van de wenkbrauwen helpen om de contouren van het gezicht te verzachten.

De ideale wenkbrauw voor het diamantvormige gezicht
Met wenkbrauwcurve zorg je ervoor dat het gezicht in het midden minder breed lijkt.

Ook een goede manier om je te helpen de juiste wenkbrauwvorm te vinden, is met behulp van de wenkbrauwsjablonen van Anastacia (zie onderstaande foto). Door deze op je wenkbrauwen te plaatsen en in te vullen met een wenkbrauwpotlood of -poeder, kun je uitproberen welke vorm bij jou het mooiste staat.

Deze stencils zijn voor €22,95 hier te verkrijgen bij de Douglas.

Anastacia wenkbrauw sjablonen stencils


Bronnenlijst

Alex, J. C. (2004). Aesthetic considerations in the elevation of the eyebrow. Facial plastic surgery: FPS, 20(3), 193-198.

Bruce, V., Burton, A. M., Hanna, E., Healey, P., Mason, O., Coombes, A., … & Linney, A. (1993). Sex discrimination: how do we tell the difference between male and female faces? Perception, 22(2), 131-52.

Cosio, R. & Robins, C. (2000). The Eyebrow. New York: Harper Collins.

DeLyzer, T. L., & Yazdani, A. (2013). Characterizing the lateral slope of the aging female eyebrow. The Canadian Journal of Plastic Surgery, 21(3), 173.

Ekman, P (1979). About brows: Emotional and conversational signals (pp 169-202). In: Von Cranach, M., Foppa, K., Lepenies, W. & Ploog, D. (Eds), Human Ethology: Claims and Limits of a New Discipline. Cambridge: Cambridge University Press.

Feser, D. K., Gründl, M., Eisenmann-Klein, M., & Prantl, L. (2007). Attractiveness of eyebrow position and shape in females depends on the age of the beholder. Aesthetic plastic surgery, 31(2), 154-160.

Fitzgerald, R. (2013). Contemporary concepts in brow and eyelid aging. Clinics in plastic surgery, 40(1), 21-42.

Griffin, G. R., & Kim, J. C. (2013). Ideal female brow aesthetics. Clinics in plastic surgery, 40(1), 147-155.

Kunjur, J., Sabesan, T., & Ilankovan, V. (2006). Anthropometric analysis of eyebrows and eyelids: an inter-racial study. British Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 44(2), 89-93.

Lundqvist, D., Esteves, F., & Ohman, A. (1999). The face of wrath: Critical features for conveying facial threat. Cognition & Emotion, 13(6), 691-711.

Matros, E., Garcia, J. A., & Yaremchuk, M. J. (2009). Changes in eyebrow position and shape with aging. Plastic and reconstructive surgery, 124(4), 1296-1301.

Price, K. M., Gupta, P. K., Woodward, J. A., Stinnett, S. S., & Murchison, A. P. (2009). Eyebrow and eyelid dimensions: an anthropometric analysis of African Americans and Caucasians. Plastic and reconstructive surgery, 124(2), 615-623.

Roth, J. M., & Metzinger, S. E. (2003). Quantifying the arch position of the female eyebrow. Archives of facial plastic surgery, 5(3), 235-239.

Sadrô, J., Jarudi, I., & Sinhaô, P. (2003). The role of eyebrows in face recognition. Perception, 32(3), 285-293.

Schreiber, J. E., Singh, N. K., & Klatsky, S. A. (2005). Beauty lies in the “eyebrow” of the beholder: A public survey of eyebrow aesthetics. Aesthetic Surgery Journal, 25(4), 348-352.

Tipples, J., Atkinson, A. P., & Young, A. W. (2002). The eyebrow frown: a salient social signal. Emotion, 2(3), 288.

Vuyk, H. D. & Lohuis, P. J. F. M. (2003). De wenkbrauwrepositie – een belangrijke aanvullende behandeling bij de functionele en esthetische correctie van het bovenooglid. Ned Tijdschr KNO-Heelk, 9(1), 21-27.

Westmore, M. (1974). Facial cosmetics in conjunction with surgery. Presented at the Aesthetic Plastic Surgical Society Meeting; May 1974; Vancouver, British Columbia.

Wong, B. J., Karimi, K., Devcic, Z., McLaren, C. E., & Chen, W. P. (2008). Evolving attractive faces using morphing technology and a genetic algorithm: A new approach to determining ideal facial aesthetics. The Laryngoscope, 118(6), 962-974.

Deel dit via:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Huid & Haar Getagd met ,

Review mijn reviews

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*