Kan vitamine C suppletie je beschermen tegen verkoudheid?

Vitamine C speelt een belangrijke rol in de ondersteuning van het immuunsysteem.

Het is namelijk noodzakelijk voor de biosynthese van collageen, dat een essentiële component vormt van ons bindweefsel (Robertson & Schwartz, 1953; Murad et al., 1981). Daarnaast beschermt vitamine C de huid tegen blootstelling aan schadelijke stoffen en is het cruciaal voor een goede wondgenezing (Dunphy et al., 1956; Boyce et al., 2002; Arnold & Barbul, 2006).

Het was scheikundige en nobelprijswinnaar Linus Pauling, die in de jaren‘70 stelde dat vitamine C een cruciale rol zou spelen bij het voorkomen van ziekten als verkoudheid. Inmiddels zijn er enorm veel studies uitgevoerd naar het effect van de inname van vitamine C supplementen op het voorkomen en behandelen van verkoudheid.

De resultaten hiervan zijn inmiddels ook weer gebundeld en opnieuw bekeken in diverse grootschalige systematische reviews. Zo heeft de Cochrane Collaboration systematische reviews gepubliceerd in 2000, 2004, 2007 en onlangs nog in 2013.

In dit artikel heb ik de resultaten hiervan voor je samengevat.

Verkouden vrouwNa honderden onderzoeken is het verband tussen vitamine C en verkoudheid nog steeds controversieel. Hieronder de stand van de wetenschap over de invloed van vitamine C op het voorkómen, de duur en de ernst van verkoudheid.

Het dagelijks consumeren van een supplement met 200 mg vitamine C (bovenop de gewone voeding) heeft voor een doorsnee persoon geen effect op de kans een verkoudheid op te lopen.

Voor mensen die vrijwel dagelijks zware fysieke inspanningen leveren (zoals mensen die intensief sporten) lijkt dit wél zinvol te zijn: bij hen vermindert de dagelijkse inname van een supplement met 200 mg vitamine C het risico op een verkoudheid met de helft!

Er zijn enige aanwijzingen dat de inname van vitamine C een bescheiden bijdrage zou kunnen leveren aan een verminderde duur van een verkoudheid.

Ik vrees dat een aantal van jullie bij het lezen van deze resultaten wellicht teleurgesteld zullen zijn, maar wees dit alsjeblieft niet! Hoewel het effect van een flinke dosis vitamine C gering lijkt in vergelijking met wat de voedingssupplementenindustrie ons op de mouw probeert te spelden, is dit effect zeer groot als je nagaat welke factoren allemaal een rol spelen bij je immuunsysteem.

Als je je bedenkt dat de sterkte van je immuunsysteem bepaald wordt door een ontelbaar aantal factoren (o.a. door je leeftijd, genen, lichamelijke beweging, stress, slaappatroon, kwaliteit van de lucht die je inademt, de hoeveelheid zonlicht waaraan je wordt blootgesteld en natuurlijk talloze andere voedingsstoffen), dan vind ik het wonderbaarlijk dat één enkel voedingsstofje op zichzelf zo’n effect kan hebben bij mensen die veel lichamelijk actief zijn, en misschien ook de duur van een verkoudheid vermindert.


Gerelateerd: Het nut van vitamine C in je huidverzorging


Hoewel je geen enorm effect hoeft te verwachten wat betreft de verbetering van je weerstand ten opzichte van verkoudheidsvirussen, is vitamine C suppletie een redelijk goedkope en veilige methode om uit te proberen. Voorwaarde waaraan moet worden voldaan wil vitamine C suppletie enig effect hebben, is dat men dit gedurende langere periode heeft toegepast, en niet pas wanneer de symptomen van een verkoudheid al begonnen zijn.

Let op: de maximale dosis aan vitamine C is gesteld op 2 gr per dag!

voedsel rijk aan vitamine CNatuurlijk is de beste manier om voldoende vitamine C binnen te krijgen, om je voedingspatroon voor een deel te laten bestaan uit groenten en vruchten die bijzonder rijk zijn aan vitamine C. Voorbeelden hiervan zijn:

  • acerola (West-Indische kers);
  • rozenbottel;
  • guave;
  • rode paprika;
  • rode chilipeper;
  • boerenkool;
  • gekookte broccoli, en
  • citrusvruchten.

Bronnenlijst

Arnold, M., & Barbul, A. (2006). Nutrition and wound healing. Plastic and reconstructive surgery, 117(7S), 42S-58S.

Boyce, S. T., Supp, A. P., Swope, V. B., & Warden, G. D. (2002). Vitamin C regulates keratinocyte viability, epidermal barrier, and basement membrane in vitro, and reduces wound contraction after grafting of cultured skin substitutes. Journal of Investigative Dermatology, 118(4), 565-572.

Douglas, R.M., Chalker, E.B. & Treacy, B. (2000). Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev, (2):CD000980.

Douglas, R.M., Hemilä, H., D’Souza, R., Chalker, E.B. & Treacy, B. (2004). Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev, (4):CD000980.

Douglas, R.M., Hemilä, H., Chalker, E.B. & Treacy, B. (2007). Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev, (3):CD000980.

Dunphy, J. E., Udupa, K. N., & Edwards, L. C. (1956). Wound healing a new perspective with particular reference to ascorbic acid deficiency. Annals of surgery, 144(3), 304.

Groenten en vruchten rijk aan vitamine C: http://www.healthaliciousness.com/articles/vitamin-C.php

Hemilä, H. & Chalker, E. (2013). Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev, (1):CD000980.

Murad, S., Grove, D., Lindberg, K. A., Reynolds, G., Sivarajah, A., & Pinnell, S. R. (1981). Regulation of collagen synthesis by ascorbic acid. Proceedings of the National Academy of Sciences, 78(5), 2879-2882.

Robertson, W. V. B., & Schwartz, B. (1953). Ascorbic acid and the formation of collagen. Journal of Biological Chemistry, 201(2), 689-696.

Deel dit via:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Schoonheid en Gezondheid Getagd met , ,

Review mijn reviews

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*