Kan water drinken helpen om af te vallen?

Calorierijke drankjes, met name suikerhoudende frisdrank, vruchtensap en alcoholische drankjes, zijn de afgelopen 20 jaar een steeds groter deel uit gaan maken van het Westerse voedingspatroon. Hoewel niet alle onderzoeken naar de gevolgen hiervan hetzelfde resultaat hebben opgeleverd, wijzen veruit de meeste op een verband tussen de toegenomen consumptie van calorierijke drankjes en een hoger risico op overgewicht en aan overgewicht gerelateerde ziekten (Hu, 2013; Malik et al., 2013; Poppitt, 2015).

Bovenstaande betekent, dat de gemiddelde Westerling het aantal calorieën dat hij binnenkrijgt door het drinken van calorierijke drankjes waarschijnlijk niet geheel compenseert door caloriearmer te eten, met als gevolg dat hij in totaal meer calorieën binnenkrijgt en hierdoor een groter risico loopt om dikker te worden. Omgekeerd zou het drinken van water of andere caloriearme drankjes in plaats van calorierijke drankjes het risico op overgewicht weer moeten verminderen, en uit onderzoek blijkt dat dit inderdaad het geval is (Daniels & Popkin, 2010; Pan et al., 2013; Zheng et al., 2015).

Kan water drinken helpen om gewicht te verliezenVaak wordt mensen die willen afvallen aangeraden om naast wat men gebruikelijk drinkt nog extra water te drinken, bij voorkeur een half uur voor het eten. De theorie achter dit advies is, dat men door het drinken van meer water (vlak voor de maaltijd) minder honger zal hebben, hierdoor minder zal eten en minder calorieën binnen zal krijgen. Dit is echter niet het geval (Daniels & Popkin, 2010; Muckelbauer et al., 2013, 2014).

Het antwoord is dus ‘ja’: water drinken kan helpen om gewicht te verliezen. Maar het cruciale woord in deze zin is ‘kan’.

Van simpelweg méér water drinken zul je namelijk niet slanker worden. Het drinken van meer water op zich zorgt er alleen maar voor dat je meer vocht binnenkrijgt, niet dat je er van afvalt. Maar elk glas water dat je drinkt in plaats van het calorierijke drankje dat je normaal gesproken had gedronken, zal wel degelijk een verschil uitmaken!


Bronnenlijst

Daniels, M. C., & Popkin, B. M. (2010). Impact of water intake on energy intake and weight status: a systematic review. Nutrition reviews, 68(9), 505-521.

Hu, F. B. (2013). Resolved: there is sufficient scientific evidence that decreasing sugar‐sweetened beverage consumption will reduce the prevalence of obesity and obesity‐related diseases. Obesity Reviews, 14(8), 606-619.

Malik, V. S., Pan, A., Willett, W. C., & Hu, F. B. (2013). Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. The American journal of clinical nutrition, 98(4), 1084-1102.

Muckelbauer, R., Sarganas, G., Grüneis, A., & Müller-Nordhorn, J. (2013). Association between water consumption and body weight outcomes: a systematic review. The American journal of clinical nutrition, ajcn-055061.

Muckelbauer, R., Barbosa, C. L., Mittag, T., Burkhardt, K., Mikelaishvili, N., & Müller‐Nordhorn, J. (2014). Association between water consumption and body weight outcomes in children and adolescents: A systematic review. Obesity, 22(12), 2462-2475.

Pan, A., Malik, V. S., Hao, T., Willett, W. C., Mozaffarian, D., & Hu, F. B. (2013). Changes in water and beverage intake and long-term weight changes: results from three prospective cohort studies. International journal of obesity, 37(10), 1378-1385.

Poppitt, S. D. (2015). Beverage Consumption: Are Alcoholic and Sugary Drinks Tipping the Balance towards Overweight and Obesity?. Nutrients, 7(8), 6700-6718.

Zheng, M., Allman-Farinelli, M., Heitmann, B. L., & Rangan, A. (2015). Substitution of sugar-sweetened beverages with other beverage alternatives: a review of long-term health outcomes. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 115(5), 767-779.

Deel dit via:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Schoonheid en Gezondheid Getagd met , ,
Een reactie op “Kan water drinken helpen om af te vallen?
  1. Josje zegt:

    Hear hear! Maar krijg deze fabel maar eens de wereld uit…
    Heb jouw site net pas ontdekt. Wat fijn, een beautyblog met een wetenschappelijke achtergrond! En bronnen. Zoals het hoort. Complimenten!

Review mijn reviews

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*