Wat is er zo bijzonder aan cosmeticamerken die worden verkocht door apothekers? Een interview met apotheker Joost Roth

Een parfumerie verkoop parfums en cosmeticaproducten. Een drogisterij verkoopt vrij verkrijgbare producten voor lichamelijke verzorging en tegenwoordig tevens een hoop andere prullaria. Bij een apotheek kun je – naast de vrij verkrijgbare producten voor lichamelijke verzorging – ook terecht voor medicijnen op doktersrecept.

Hoewel het geen medicijnen zijn, zijn er bepaalde cosmeticamerken die vrijwel alleen te koop zijn bij apothekers, zoals Vichy, La Roche-Posay, Eucerin en Avène.

Waarom is dit zo? En wat maakt de cosmeticaproducten van deze merken ‘anders’ dan die van cosmeticamerken verkrijgbaar bij de drogisterij en parfumerie? Of is er eigenlijk geen verschil?

Cosmetica apotheekCosmetica van de apotheker is geloofwaardiger
In het artikel ‘Waarom we geloven in cosmetica uit de apotheek’, schreef auteur Isabelle Blandiaux dat de cosmeticamerken die verkocht worden door apothekers, bij hun ontstaan vaak gebruikt werden in thermen en een therapeutische werking voor ogen hadden. Voor de basis van hun producten, gebruiken zij veelal hun eigen thermale bronwater in plaats van ‘gewoon’ water.

Alleen al het simpele feit dat bepaalde cosmetica verkocht worden in een apotheek, maakt volgens Blandiaux dat de werking van deze cosmetica geloofwaardiger wordt. Apothekers worden volgens haar namelijk als deskundiger beschouwd dan mensen werkzaam in parfumerieën of drogisterijen.

Dermocosmetica versus reguliere cosmetica
De producten uit het assortiment van cosmeticamerken die verkocht worden door apothekers, hebben veelal klinisch uitziende verpakkingen. En medisch klinkende namen. Meestal claimen ze speciaal ontworpen te zijn voor mensen met een (over)gevoelige huid. Dus dat het om een soort van ‘dermatologische cosmetica’ (dermocosmetica) gaat.

Behalve dan dat de cosmeticamerken die verkocht worden door apothekers veelal parfumvrij zijn en als basis thermaal water bevatten, heb ik nog niet kunnen achterhalen wat deze cosmetica beter (in de zin van huidverdraagzamer of huidverbeterend) zou maken dan reguliere cosmetica.

Elk cosmeticamerk verkocht door apothekers heeft wel één of meerdere producten waar veel mensen positieve ervaringen mee hebben. Maar dit geldt voor vrijwel alle cosmeticamerken. Is er iets dat ik over het hoofd zie?

Wat is nu precies het verschil (zijn de verschillen) tussen cosmeticamerken die verkrijgbaar zijn bij de drogisterij of parfumerie, en cosmeticamerken die verkrijgbaar zijn bij de apotheek?

Helaas gaf mijn gebruikelijke manier van het zoeken naar informatie, namelijk het raadplegen van de wetenschappelijke literatuur, geen bevredigend antwoord op bovenstaande vragen. Normaal gesproken hangt er een flinke bronnenlijst onderaan mijn artikelen, maar aan dit artikel heb ik geen enkele om toe te voegen.

Daarom deed ik iets wat voor mij nogal ongebruikelijk is. Ik besloot de hulp van een ander in te schakelen en mijn vragen voor te leggen aan apotheker Joost Roth.


Interview: 10 vragen aan apotheker Joost Roth
Apotheker Joost Roth (zie foto) besloot het vak van apotheker over een andere boeg te gooien. In een nieuw winkelconcept, combineert hij de expertise van de apotheker met die van de huidtherapeut en de cosmetisch arts.

Joost Roth

Resultaat hiervan, is dat er in zijn apotheek in Monster als enige apotheek ook twee huidtherapeuten achter de balie staan. Tevens zijn er drie behandelkamers aanwezig en kun je er vrijblijvend een huidanalyse uit laten voeren.

Joost heeft dit concept tevens online uitgewerkt in de vorm van een vijftal informatieve webshops waarbij steevast de huidverbetering centraal staat, zij het met elk een eigen invalshoek (Apotheek&Huid, Apotheek&Beauty, Apotheek&Man, Apotheek&Kind en Apotheek&Sport). Goede redenen voor mij om juist déze apotheker mijn vragen voor te leggen!

Hieronder de 10 vragen die ik Joost stelde, en natuurlijk zijn antwoorden!

Behalve dat cosmeticamerken die verkocht worden door apothekers vaak thermaal water als basis hebben en ze geen parfum bevatten, zie ik geen duidelijk verschil met cosmeticamerken die verkrijgbaar zijn bij de drogist of parfumerie. Kun je mij hier meer inzicht in geven?

“Dat verschil is lastig te maken. Het voornaamste verschil zit denk ik in de oorsprong van een cosmeticamerk. De merken die verkocht worden in apotheken, zijn veelal ontworpen door dermatologen of apothekers. De dermatologie is toch waar de meeste cosmetica-innovaties ontstaan. Een zieke huid geeft aanleiding om te zoeken naar een oplossing. Veel medicinale stoffen die ontdekt worden, worden later en vaak in kleinere concentraties gebruikt in cosmeticaproducten. Het bekende voorbeeld hiervan is tretinoïne (vitamine A-zuur). Natuurlijk is het verschil ook gewoon gelegen in een stuk marketing”.

Op uw website las ik de volgende quote van u: “In onze webshops krijgen klanten professioneel advies bij de koop van gezondheidsproducten waaronder dermocosmetica.” Wat betekent de term ‘dermocosmetica’ precies? En wat is het verschil tussen dermocosmetica en cosmeceuticals?

“Dermocosmetica en comeceuticals zijn geen wettelijk beschermde termen. Dus in feite kan alles hieronder vallen. Met beide termen wordt geprobeert om aan te geven dat het gaat om cosmeticaproducten die méér zijn dan alleen een hydrofiele crème die de huid hydrateert, zoals Vaseline of Nivea.”

Als apotheker heeft u farmacie gestudeerd. Hoeveel aandacht wordt er in deze studie besteed aan kennis over de samenstelling en/of werking van cosmeticaproducten?

“Apothekers leren niet veel over de samenstelling van cosmetica, maar wel veel over de samenstelling van huidsmeersels in het algemeen. Als apotheker moet je elk soort huidsmeersel kunnen bereiden, of het nu om een lotion, zalf of crème gaat.”

Waar moeten cosmeticaproducten aan voldoen om bij jullie in het assortiment te worden opgenomen?

“Wij kijken in eerste instantie naar het verhaal achter het merk, en proberen te achterhalen hoe ze over hun cosmeticaformuleringen hebben nagedacht. De claim ‘dermatologisch getest’ is niet wettelijk gedefinieerd (zie hier), maar sommige merken zijn in hun onderzoek wel veel grondiger dan anderen. Zo’n onderzoekje levert helaas geen keiharde informatie op, maar we besteden hier wel ruim aandacht aan. Bij andere apotheken is alles dat voor de balie staat toch een beetje bijzaak. Wij verkopen hierdoor ook merken die meestal niet door andere apotheken worden verkocht, zoals Medik8 en DermaQuest. Daarnaast verkopen we ook producten van Janzen, die niet zozeer hypoallergeen zijn, maar wel tegemoet komen aan de wens van sommige klanten om een leuk cadeau voor iemand bij ons te kunnen kopen.”

Is het niet verwarrend voor mensen om zowel ‘verantwoorde’ als ‘minder verantwoorde’ producten naast elkaar te verkopen?

“Nee, dat denk ik niet. Daarnaast wordt er in mijn apotheek altijd gevraagd waar klanten de producten voor willen gebruiken en wat ze ervan verwachten.”

Wat is de meest gestelde vraag van uw klanten met betrekking tot huidverzorging?

“Wat te doen met een gevoelige huid.”

Betekent dit dat de meeste van jullie klanten problemen met de conditie van hun huid hebben?

“Dat denk ik wel ja”.

Wat zijn de meest verkochte cosmeticaproducten in uw webshops?

“Zonnebrandproducten doen het altijd goed. Vooral de Actinica lotion wordt veel door ons verkocht. Deze heeft een zonbeschermingsfactor die ver boven de 50 ligt, en is bewezen effectief in het voorkomen van niet-melanome vormen van huidkanker bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Ook populair is Charwhite, een middel om je tanden witter mee te maken. Tenslotte worden ook de drankjes van Pure Gold Collagen veel verkocht, een voedingssupplement gericht op een gezonde huid, haar en nagels.

Wat zijn volgens u de beste cosmeticaproducten die verkocht worden in uw webshop(s)?

“Ik heb pas geleden een artikel geschreven over vitamine A-zuur. Hierdoor ben ik erg enthousiast geworden over de retinolproducten van Medik8. Ik denk dat dit echt mooie producten zijn als je iets wilt doen tegen huidveroudering. Daarnaast ben ik erg enthousiast over Lipikar Baume AP van La Roche-Posay. Niet omdat het er qua cosmeticaformule uitspringt, maar omdat ik gemerkt heb dat mensen met eczeem dit als een heel prettig hydraterende crème met een fijne textuur ervaren. Uiteraard is bij eczeem het gebruik van een goede basiszalf essentieel. Deze houdt namelijk de vet- en vochtgehalte van de huid op peil en voorkomt dat deze uitdroogt. Het resultaat is een gladde, zachte huid die minder jeukt en minder eczematische periodes.”

Nog een laatste vraag: welke cosmeticaproducten gebruikt u zelf?

“Zelf gebruik ik de Lift Activ dagcrème voor mannen van Vichy en het scheerschuim van Vichy. Helaas zijn er maar weinig dagcrèmes voor mannen zijn die tevens UV-bescherming bieden. Ik zou nog graag zulke producten willen toevoegen aan ons assortiment. Daarnaast gebruik ik Derma K van Avène om verstopte haarzakjes tegen te gaan. Ik gebruik geen gezichtsreiniger, daar ben ik blijkbaar nog te veel man en te lui voor.”

Wat vinden jullie? Denken jullie dat er een verschil bestaat tussen cosmeticaproducten die verkocht worden door de apotheek en de drogisterij of parfumerie?

Deel dit via:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Huid & Haar Getagd met , , ,
Een reactie op “Wat is er zo bijzonder aan cosmeticamerken die worden verkocht door apothekers? Een interview met apotheker Joost Roth
  1. Annick schreef:

    Wat een overzichtelijk en interessante uitleg.
    De tip over Derma K van Avène vind ik super, verzorging voor mannen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Laat een reactie achter op Annick Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*