Het lipstick effect – cosmeticaproducten als investering in de toekomst

In de regel leiden economische recessies ertoe, dat mensen hun zuurverdiende centen liever in hun portemonnee houden, dan dat ze deze uitgeven. Overal wordt op bezuinigd, van de dagelijkse boodschappen tot de aanschaf van een huis.

Maar zoals het geval is bij elke regel, is ook hierop een uitzondering. Voor vrouwen dan.

Tekenen die wijzen op een recessie (zoals toenemende werkloosheid), leiden bij vrouwen tot een besparing op vrijwel alles, terwijl ze relatief gezien juist méér uit gaan geven aan beautyproducten, waaronder lipstick.

Deze opmerkelijke verandering in consumentengedrag onder vrouwen, is door journalisten het lipstick effect genoemd.

lipstick effectHet lipstick effect treedt op ongeacht of er daadwerkelijk sprake is van een recessie, of dat dit middels een experiment wordt nagebootst. De reden voor het lipstick effect, is de (onbewuste) behoefte onder vrouwen om een man met voldoende middelen aan te trekken om voor haar en haar eventuele nageslacht te zorgen. En deze mannen zijn schaarser ten tijde van een recessie.

Competitie onder vrouwen om een vermogende partner te verkrijgen neemt in tijden van een recessie toe, net als het belang dat vrouwen hechten aan hun fysieke aantrekkelijkheid.


Gerelateerd: De make-up look die mannen het meest aantrekkelijk vinden


De grootte van het lipstick effect van een specifiek beautyproduct, is afhankelijk van de toename in aantrekkingskracht die vrouwen met behulp van het product denken te bewerkstelligen.

De lipstick in het lipstick effect is dus metaforisch van aard. Zo was gedurende de recessie van 2008-2009 met name nagellak waarmee vrouwen hun aantrekkelijkheid probeerden te verhogen (zie onderstaande grafiek).

lipstick-effect-grafiek

Bron: Euromonitor International

Het lipstick effect is een mooie illustratie van het belang dat vrouwen hechten aan beautyproducten. Cosmetica en andere opsmuk als kleding en accessoires zijn meer dan alleen maar ‘mooimakers’. Het zijn investeringen in de toekomst.

Voor vrouwen geldt immers, dat schoonheid hun overlevingswaarde verhoogt – die van henzelf en van hun kinderen.


Bronnenlijst

Hill, S. E., Rodeheffer, C. D., Griskevicius, V., Durante, K., & White, A. E. (2012). Boosting beauty in an economic decline: mating, spending, and the lipstick effect. Journal of personality and social psychology, 103(2), 275.

Deel dit via:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Geplaatst in Make-up & Mode Getagd met ,

Review mijn reviews

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*